Kommunikasjon og språk

Kommunikasjon og språkutvikling.

Vi legger vekt på et godt språkmiljø i barnehage. Godt språk er nøkkelen til læring, sosiale relasjoner og vennskap og er nær knyttet til følelsene våre.

I arbeidet med språk benytter vi flere pedagogiske språkverktøy for barn fra to år og oppover.

• Snakkepakken: Et praktisk språkverktøy til bruk for både små og store. Ved systematisk bruk vil barna få mange og ulike erfaringer med ordene gjennom muntlig bruk ved å vise konkreter og gjennom lek, sang og fortellinger blir de kjent med ordene. Snakkepakken blir brukt i samling og vi følger ulike tema og lærer nye fokusord hver måned.
  • Grep om begreper: dette verktøyet kan vi bruke for å jobbe med begrepene helhetlig. Vi ser på innhold, for og bruk i mange og varierte situasjoner.
  • Språkkista: Finnes både som app og i konkret kiste(boks) Språkkista er i første omgang tenkt brukt i språkstimulering av minoritetspråklige barn. Men kan med fordel brukes sammen med alle barn. Materiellet består av 10 ulike tema med 30 sentrale ord og begrep knyttet til tema.

Sist men ikke minst må vi ikke glemme alle de gode samtalene, det å bli lest for eller å kunne uttrykke følelsene sine ved hjelp av ordene.