Tigergutt

Velkommen til Tigergutt

Tigergutt er en avdeling med plass til fire voksne og 12 barn i alderen 0-3 år.

På vår avdeling har vi stort fokus på at barna skal føle seg trygge og bli utfordret på egne premisser. Vi har jobbet mye med Trygghetssirkelen og har dette som utgangspunkt i alt arbeidet vi gjør. Hverdagne vår består av faste rutiner slik at dagene er gjenkjennbare for barna og de får en forutsigbar hverdag.

Vi jobber mot å lære barna samarbeid og turtaking gjennom lek og aktiviteter. Barna skal få kjenne at de er viktige og betyr noe for samholdet i gruppen. Vi jobber ut ifra Rammeplanen som sier at barnehagen skal være en viktig arena for sosial læring og utvikling. Vi jobber alltid for at barna skal føle seg sett hver eneste dag de er i barnehagen.

Hver dag før lunsj samles hele avdelingen for samling hvor vi forteller eventyr, synger og prater mye sammen. Barna er delaktige i samling og får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel. De får også erfaringer med å bruke språket som et redskap for egne tanker og følelser.

På avdelingen har vi også fokus på å dele oss i mindre grupper flere ganger i uken. På denne måten får også de minste barna følelsen av å få utfolde seg og leke sammen med barn på egen alder uten forstyrrelser. De eldre barna  får utfordre seg ut i fra egne behov. Vi er mye ute, både innenfor barnehagens område, men vi er også ofte på tur i den fine naturen som vi er så heldige å ha i nærheten på Brakahaug.

Velkommen til oss.