Overgang liten til stor avdeling

Overgangen fra liten til stor avdeling kan være skummel for både små og store. Derfor tilrettelegger barnehagen for at overgangen skal gå så bra som mulig.

Rammeplanen sier at det er personalet som skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.
Med bakgrunn i disse bestemmelsene starter vi med tilvenningen allerede i april, og setter opp fast besøksdag i uken. En voksen fra avdelingen følger barna inn på den nye avdelingen hvor den voksne deltar i aktiviteter sammen med barna. Når barna begynner å bli trygge, trekker den voksne seg litt bort og lar barna bli kjent med de nye voksne og barn.

De pedagogiske lederne har overgangssamtaler seg i mellom, samtidig som dere foreldre får tilbud om oppstartssamtaler med pedagogisk leder på ny avdeling.

Hver fredag utover våren skal vi gjennomføre besøksdager. Vi går fra avdelingene klokken 0930, så det er fint om alle er kommet til da. Hvis ikke må barna som kommer senere følges inn på de nye avdelingene sine av annet personal eller av foreldre.
Første besøksdag ble gjennomført 5. april, da fikk barna sett seg litt om på sine nye avdelinger, og lekt litt før vi var med i samling. Neste besøksdag er 11. april, og da skal vi spise lunsj sammen med de store barna. Når vi er på besøk, er førskolebarna ute å leker. På denne måten får de minste mulighet til å skape relasjoner til barna som blir igjen til høsten. Alt skal skje på barnas premisser og i deres tempo og etter hvert utvides besøkene til lunsj og flere småbesøk, for de som ønsker.

Vi begynner altså litt forsiktig, så øker vi på etterhvert. Det er mange nye inntrykk som skal fordøyes, men vi tror det vil komme alle barna tilgode å starte tilvenninngen så tidlig som vi gjør. De voksne fra de nye avdelingene vil også oppsøke barna i utetiden, slik at de blir kjent gjennom uteleken også.

I tillegg til dette øver vi litt på ting som påkledning, å smøre skiver og å rydde på plass kopper og tallerkner etter måltider. Dette bidrar til å gi barna mestringsfølelse og hjelper dem til å bli mer selvstendige, og det kommer godt med på stor avdeling.

Dersom dere har noen spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt med personalet på deres avdelinger.